Ontbijt voor de kids. Check. Ontbijt voor de mannelijke huisgenoot. Check. Broodtrommels gevuld met verantwoorde bruine boterhammen en dito beleg. Check. Pauzehapjes en pakjes (die met teveel suiker) drinken. Check. Lunch voor de mannelijke huisgenoot. Check (want ik wil voorkomen dat hij een snelle ongezonde hap onderweg haalt). Als iedereen veilig op school, bij de oppas of in de auto zit, zit ik in de trein met een hongerklap. Want iedereen heeft gegeten en ziet er uit om door een ringetje te halen. Iedereen behalve ik. Meestal haal ik dan een ongezond croissantje op het station en val ik vervolgens om 11 uur weer om van de honger. Niet slim…

Het ontbijt wordt niet zomaar de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Dus zo’n croissantje dat geen nuttige voedingstoffen bevat is geen goed ontbijt. Helemaal niet voor mij, want ik sta de hele dag en verbruik veel energie. Als ik thuis ben dan eet ik wel goed, maar op (niet-thuis) werkdagen maak ik slechte keuze’s.

1. Energie voorraadje

Na (als het goed is) een nachtrust van 8-10 uur gehad te hebben is je maag leeg. Je lichaam heeft dan energie en voedingsstoffen nodig die essentieel zijn om de dag te beginnen. Het is je energie voorraad voor de rest van de dag.

2. Gangmaker

Door dat ontbijt komt je lichaam op gang en zal het voeding de rest van de dag beter kunnen verwerken. Je hebt meer energie en bent scherper. Goed voor de productiviteit op je werk!

3. Het goede voorbeeld

Door zelf ook te ontbijten geef je het goede voorbeeld aan je koters. Gezonde keuzes worden net zo goed gekopieerd als slechte keuzes.

4. Ontbijten maakt slank

Met het eten van een lekker ontbijtje ben je verzadigd en minder snel geneigd om te gaan snaaien. Ik betrap mijzelf hier regelmatig op. Queen of cookies!

5. Goed voor je poep

Al die vezels zijn enorm goed voor je stoelgang. Lekkere afsluiter 😉

 

Ontbijttips!

  • Zorg dat je altijd een zak frambozen in de vriezer hebt. Ideaal voor door een bak yogurt of een ontbijt smoothie. Mijn favo smoothie is met avocado, frambozen en een scheut sinaasappelsap. Als ik nog spinazie heb liggen gooi ik dat er ook door. Reken maar dat je voorlopig geen trek hebt.
  • Smeer broodjes voor onderweg als je echt geen tijd hebt om thuis te eten. Die 2 boterhammen kunnen er nog wel als je toch broodtrommels aan het vullen bent.
  • Sta 15 minuten eerder op (deze is lastig voor mij, ik ben geen ochtendmens).
  • Bak lekkere havermout pannenkoekjes voor de hele week. Gooi ze ’s ochtend even in de magnetron en je kan ze zo uit het vuistje eten.

Bedankt voor het lezen! Heb jij nog een leuk ontbijt idee? Laat het me weten bij de comments onderaan deze pagina.

x Jess

Reacties via Facebook

comments